zaterdag 21 juli 2012

De Wollen Madammen van Zadar


 Dat ook Kroatië haar wollen madammen zou hebben, dat stond buiten kijf. Hoe kon het ook anders? Met al die schaapjes langs de kant van de weg.
En ja hoor, daar stonden ze, in de schaduw van de grootste kerk van Zadar. Hun creaties uitgestald op de stenen muur. En hun handen die geen minuut stilstonden, alweer bezig met het volgende.

Daar loopt geen wollen madam voorbij zonder even een kijkje te nemen natuurlijk. Maar o jé, ik spreek niet echt vloeiend Kroatisch en geen enkele van deze dames sprak ook maar een woord Duits of Engels.

En welke taal kan je dan beter hanteren dan de taal van de gemeenschappelijke passie? Dus haal ik het portemonneetje uit mijn rugzak waaraan ik net de laatste hand had gelegd en prompt komen de buurvrouw-wollen madammen ons vervoegen. Om in rad Kroatisch een stroom aan woorden over ons heen te gooien. Eén woord komt altijd terug : "pamuk", "pamuk". En daarna wijst ze naar de sokken die ze aan het breien is: "vuna", "vuna". Natuurlijk! Katoen is "pamuk" en wol is "vuna"! Voilà, de basis was gelegd.


Het portemonneetje van "pamuk".


Maar ons gesprek was nog niet afgelopen. Want ze wisten duidelijk niet wat ik nu precies had gehaakt. Nog steeds druk pratend draaiden ze het bolletje om en om en vouwden het dubbel. Om uiteindelijk tot het besluit te komen dat het een mutsje voor een poppetje moest zijn (herkende ik daar niet een woord dat erg op "muts" leek? Zou het kunnen? Nee toch!)


Nog andere hebbedingetjes van "pamuk"
 Dus haalde ik wat kuna's te voorschijn (Kroatische munt) en terwijl ik het geluid en de beweging maakte alsof ik een ritsje opende en dichtdeed, veranderde de toon van het gesprek van vragend naar bevestigend. En met de woorden "super, "super" terwijl ze naar het portemonneetje wezen, liepen ze allemaal terug naar hun eigen standje. Waarop ik dat woordje "super", "super" herhaalde en naar hun creaties wees.
Want die dikke sokken, die zou ik in de winter wel kunnen gebruiken! Of bij nader inzien (dus, bij thuiskomst in het koude en regenachtige belgenland) in de zomer van 2012!

Wollen madam wordt geitenwollensokkenmadam, gecreëerd door de wollen madam van Zadar

1 opmerking: