zondag 6 november 2011

De laatste loodjes ... oef ... oef ... oef

Dit weekend non stop de laatste handtasjes afgewerkt. Vanmorgen vroeg om 7 uur opnieuw de stopnaald opgenomen om nog enkele draadjes in te stoppen. En net klaar met alle creaties te voorzien van hun prijskaartje. Want tussendoor moet er gewassen, gekookt, was geplooid en rapporten getekend worden.

40 stuks zijn het geworden. Mijn creaties voor sELFmade. Er zijn enkele superkleintjes bij, zoals de haarspeldjes, maar ook enkele urenvretende werkstukken. Maar het waren zalige uren!

En hoe verlegt zo'n project toch je grenzen!
Ik heb ritsen ingezet, handvatten bevestigd en voeringen gestikt. Ik heb geĆ«xperimenteerd met gebreid vilten met andere wolsoorten dan viltwol. Ik heb gemerkt dat de kleur van wol bepalend is voor het viltproces. De groene handtasjes moesten steevast op 60°C gewassen worden. Ik heb te heet gewassen en iPadtassen gemaakt in plaats van laptoptassen.
Ik heb geprobeerd om op basis van een bestaand concept, nl. een kommetje haken, tal van andere objecten te creƫren. Wie zou zeggen dat de portemonneetjes, het make-uptasje en de groene gevilte handtas gewoon een variant zijn van het "kommetje haken"?
Ik heb geprobeerd om de schoonheid en de specificiteit van het garen en het kleurverloop van het garen zo te gebruiken dat het prachtig bijdraagt tot het voorwerp. Dat waren soms processen van urenlang uitdokteren en soms gewoon een inval van het moment.
Hoe zalig moeilijk! Hoe zalig voldoenend!

En welke hulpstukken ik allemaal heb gebruikt! Een houten pennencasette van de jongste mademoiselle, ingepakt in plastiek om een gevilte handtas in model te laten drogen, verzwaard met een anderhalveliterfles water!
De leuning van een houten kinderstoeltje waar de mademoiselles allang zijn uitgegroeid, was ideaal om de voering van handtasjes over te spannen.
En welke berekeningen ik heb gemaakt? Gemeten en gepast, gecijferd en berekend. Wie dacht dat breien en haken met het verstand op nul kan! Gelukkig is de oudste mademoiselle prima ingelicht over alle meetkundige regels van de kunst.

Voor foto's is het vandaag te laat geworden, die moeten in de loop van de week nog gemaakt worden.
Maar als je alles "live" wil zien, zak op vrijdag maar af naar Museum M!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten